En blogg från Högskolan i Borås

onsdag 17 april 2013

Prestigelös, ett ord med många betydelser?

Efter en tid med högt tryck på Karriärservice är det inte bloggen som har prioriterats. Synd kan jag tycka att jag måste välja bort men så är det ibland och dygnet har ju bara 24 timmar. Under min tid på jobbet har jag istället ägnat mig åt undervisning i karriärplanering, karriärvägledning, samverkan med företag och en, annan liten presentation och sist men inte minst Starkdagen.


Men, vad som varit roligt är att det titt som tätt dykt upp kommentarer på ett inlägg om ordet prestigelös som jag skrev för ganska längesedan. Så bloggen har varit levande trots allt.

Att intresset för ett ord kan vara så stort och tolkas på så många olika sätt är väldigt intressant. Tänk att ett ord som används flitigt i annonser av företag kan uppfattas så olika. Jag undrar om rekryterare har reflekterat över detta. Oftast är det anonyma kommentarer vilket gör att jag inte vet vem avsändaren är och kan på så sätt inte stilla min nyfikenhet.

Idag dök det upp ytterligare en kommentar med konkreta exempel och som jag tycker beskriver innehållet i ordet på ett tydligt och bra sätt. Den som skrivit inlägget lanserar också en synonym intiativtagare vilket är ett annat ord som är ofta förekommand i annonser. Kanske är intiativtagare det nya prestigelösa? Så ”cred” åt den som skrev inlägget och nu hoppas jag att den som skrev inlägget inte kommer att anklaga mig för stöld eller copyright.

Nu ser jag istället framemot vidare diskussioner i ämnet prestigelös, intiativtagare och personliga egenskaper i en blogg som förhoppningsvis på detta sätt får ett nytt liv i vår.


” Jag har sett detta ord i vissa jobbannonser och uppfattar det som någon skrev tidigare, du ska vara beredd på att utföra uppgifter som inte ingår i din titel.

Exempel: Prestigelös städare sökes. Ditt jobb är att städa men om det skiter sig någonstans ska du vara beredd på att du kan få ta emot besökare, sortera på lagret m.m.
Prestigelös dataregistrerare sökes. Du är anställd för att registrera data men om det är lite jobb en dag ska du kunna kopiera upp material som ska användas senare.
Kan ses som initiativtagande fast istället för att hoppa in där du själv ser att de behövs kan du behöva hoppa in där någon annan tycker du behövs"                         

(citat anonym blogg inläggare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar